December 23, 2013

A few tips untuk jadi berani semasa stage performance.



Assalamualaikum :D



Wassup bro?Hopefully baik2 aja.




Berani?Well,hari neyh aku bukan nak cakap pasal game show ada bran? (which I kindda hate this game show for several reasons) or pasal keberanian aku merempit di jalan raya -,-

Cerita pasal rempit,hari tu aku bersiar-siar di kota raya dan hampir dilanggar oleh mamat-tak-betul-yang-nak-masuk-simpang-tak-reti-bagi-signal.Naseb baek aku tak accident or what.Just please,jangan buat macam tu boleh takk?Jadilah pemandu yang berhemah even awak tengah rush okey? Ehem.*pesanan ikhlas untuk diri sendiri*


Cerita pasal keberanian,actually,itulahh maksud nama aku.Nuratika = cahaya keberanian.Haha,ada orang tanya,berani sangat ker?Aku akan jawab,bolehlahh.Well,ayat 'bolehlahh' uhh memang ayat femes aku untuk menjawab soalan2 yang tricky.

Aku pernah jumpa orang yang berpeluh2 dingin tahap gaban sebelum dia pidato,orang yang training bagai nak gila before dia berpidato tapi masa persembahan dia gila gagap sebab the butterflies in her stomach and for myself,the situation had happen to me too.

Aku pun pernah mengalami keadaan menggeletar gila hebaq even dah praktice two weeks before the show.Gagap atas stage,tak yakin boleh menang sebab bersaing dengan budak yang hebat-hebat.



Aku tak kata aku punya stage performance gila hebaq atau tak gentar langsung masa nak perform,but,bolehlah tahan.So,here the tips macam mana cara untuk menjadi berani~Tak kisahler untuk presentation ker,pidato ker,bahas or whatever persembahan yang kau  perlu  kena buat~

  • Praktis sampai kau muak.Contohnya macam pidato,hafal sampai kau dahh jemu dan kau boleh ulang teks pidato kau but at the same time fikir nak makan apa lepas ney.Yelah,macam kau hafal lagu.Once kau dahh hafal,kau boleh ikut nyanyi sambil kau buat maths atau tengah tengok video.As the saying goes,practice makes perfect.

  • Ulang depan cermin dan depan audience yang kecil dan selesa untuk kau.Kelebihan praktis depan cermin adalah kau boleh tengok reaksi muka kau.Emotionless ke,over ke and so on.Riak muka sangat-sangat penting as well as body language sebab kadang2 orang tak dengar pun isi pengucapan kau but lebih kepada persembahan fizikal kau.Depan audience pula,agak penting sebab nak biasakan kau menghadapi situasi berhadapan dengan pelbagai expresi muka audience ketika kau bercakap.Aku ada seorang kawan.Aku akan suruh dia tengok aku praktis and then aku kaji expresi muka dia.Dia takkan cakap yang dia tak suka pengucapan kau-nak jaga hati memberlah kan-tapi daripada muka dia aku tahu persembahan aku best atau tidak.From that,aku akan kaji balik di mana kesilapan aku.Over face reactions ker,ayat berbelit ke,intonasi and etc.

  • Hafal sebelum tidur and di awal subuh.Bagi aku,masa neyh adalah yang super awesome untuk menghafal.Yelah,otak tengah fresh.Sebelum tidur kau ulang satu perenggan dalam 10 kali.Kau jangan berharap yang kau akan hafal immediately masa tu.Otak memerlukan masa untuk absorb.So,the next morning,insya-Allah,kau akan lancar.Time uhh un memang fresh kann.I used to practice this tactic when I am studying,especially during exam weeks,and it works everytime.

  • Dapatkan kata-kata semangat,especially daripada orang-orang yang rapat dengan kau,the person who you have a special bonding with.Bff,mom,dad,family,adopt siblings,teachers. Asalkan orang tu dapat menaikkan seangat kau,it is good enough.Okey,remember that I 've told you that I have won Anugerah Nilam Competition recently at national state?

Key,jujur ahh,masa two months before the competition aku tak yakin whoo nak menang peringkat kebangsaan.Lawan dengan budak sekolah hebat-hebat plus melaka neyh kecik je,so,aku yang wakil Melaka neyh pun rasa macam kecik je dalam competition uhh.

Then,aku pergi a bunch of BTPN Melaka's programmes khas untuk tokoh2 nilam negeri Melaka and I have met a lot of inspiring people along my journey,before the cmpetition.Aku pergi temubual dengan pensyarah2 UITM yang super cool,berkenalan dengan MPP UTEM yang banyak bagi kata-kata semangat and so much more.I have enjoy the programmes even though those have make me to skip a lot of classes.Orang-orang ini memberi aku semangat dan menyakinkan aku yang kita boleh menang.



Believe in God.Apa-apa pun,kalau Allah kata tak,memang tak ler.Dalam surah Yaasin yang kita dok ulang every week :

“Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: “Jadilah!” maka terjadilah ia.” (Surah Yassin : 82)


So,banyakkan zikir sebelum nak naik stage,mohon doa kat Allah agar penonton faham apa yang sampaikan,baca doa sebelum belajar,mohon Allah lembutkan hati hakim so nanti dia bagi kau markah lebih and kau menang.Huhu :)

So,I guess those tips are enough.Keberanian perform dekat depan orang lain bukan benda yang kacang and boleh buat dalam masa sehari.Kalau ada keberanian untuk mencuba dan keep hard working on it,insya-Allah,you can be a great speaker.I wish you all the best in life. :D


Last but not least,bersukanlah untuk kesihatan.*Tetiba -,-
Memandangkan hari neyh aku rajin,maka aku uploadkan pic neyh.Sorrylah saya tak secantik Neelofa awak :P


Yang pakai swatch oren itu aku.Bersama kawan2 satu batch yang muka suci tapi otak senget


Okey,adios amigos.Elakkan emosi,tingkatkan prestasi :*



No comments:

Post a Comment

Do comment :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...