December 23, 2013

Harry Potter and why on Earth ramai orang minat?

Assalamualaikum.


Hye fellows~
Amacam hidup?Pakwe dah kena rampas?Pakwe dah date dengan your adeq angkat?Or makwe dah lari dengan lu punyer member? LOLOLOHOH 





Aku berani bet korang pernah tengok punye muka mamat neyh kann?Even dia takk lahh sehensem mana. *Sigh* So,kenapa banyak sangat orang yang dok bace karya makcik J.K. Rowling neyh?Sampaikan buku dia bestseller and diterjemah ke dalam 67 bahasa.Whoa!67 bahasa bukan sikit right?

So,entry kali neyh based on kekuatan HP pada pandangan aku and kenapa korang harus baca HP or at least layan movie die.Satu benda yang aku pasti,aku tergerak hati nak tulis entry neyh pun sebab aku punn die hard fan mamat-berspek-tapi-ohh-semm-neyh.Tahap fanatik aku terhadap siri HP neyh,tak de lahh sampai kumpul mug or t-shirt HP yang mengarut tuu,but aku boleh layan buku dia dalam masa 3 hari non-stop reading.Bayangkan,aku boleh habiskan 7 buku HP yang majoritinya  tebal giloss dalam masa 3 hari.Well,that is fanatic :3


So,this is my review pasal movie/novel ney~



·                     plot : agak complicated tapi kalau baca till the end surely paham and amazed dengan kebijaksaan makcik J.K.R buat plot yang berselirat but at the end super cool.Aku rasa neyh kekuatan terbesar dia.

·                     novel HP yang Malay edition is not bad.Seriously,aku bandingkan terjemahan HP dan Twilight dalam bahasa Melayu and HP is much MORE better than twilight.HP edisi bahasa Melayu seolah-olah super real dan penggunaan bahasa dia oh-semm.Orang yang terjemahkan tu aku rasa dia mendalami cerita HP uhh sendiri dan dia guna bahasa Melayu yang memang orang Melayu guna.Bukannya direct translation macam ehem,novel Twilight.Sorry kepada peminat hantu pontianak yang hensem.Try it.Bandingkan twilight and HP dari segi terjemahannya and kau akan tahu apa yang aku merepek sekarang.

·                     bukan untuk budak2 jew.Believe me,ada jew orang tua yang minat novel and movie neyh.Even,cerita dia basically pasal budak bawah umur yang boleh buat magic and hidup dalam dunia fantasi,yet,novel ney boleh tarik orang daripada kategori kanak2 hingusan,makcik2 yang kuat bergosip atau abang2 hensem yang tengah study kat matrik.Novel neyh bukanlah 100% ada good values,but,bila korang baca,korang akan dapat kesan setiap scene pasti ada moral values and ada mesej yang nak disampaikan :)

·                     setiap watak ada karekter yang real dan jelas.Like dude,novel neyh ada pelbagai watak:HP,Ron,keluarga Ron,cikgu2 HP and blablabla.Kadang-kadang,kalau kau tak fokus masa baca novel neyh,kau akan lost dan takk faham sebab kadang2 ada banyak sangat watak dalam 1 page.But,inilah kekuatannya.Kau rasa macam real gilerr ahh movie uhh.Even HP neyh watak utama,tapi dia punn ada kelemahan dia sendiri and along his journey,he trying his best to be better.So,watak dia real dan bukanlah macam cerita bawang putih bawang merah indon yang bawang putih uhh baik bebenar dan yang jahat sume bawang merah. *sigh*

·                     bende mealah neyh ubah cara pemikiran aku.Bukan ke arah (-),but (+) of course.Dia banyak ajar aku yang kita sepatutnya berfikir di luar kotak,kita sepatutnya berani dalam hadapi kehidupan dan semangat setiakawan yang super tinggi amat penting.Pendeknya,banyak ahh moral values yang makcik JKR nak terapkan.

So,why not korang start baca novel Harry Potter or at least layan movie dia?Kommen feedback pada aku yaw nanti.Hopefully korang enjoy. :)







No comments:

Post a Comment

Do comment :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...