December 23, 2013

ANUGERAH TOKOH NILAM MELAKA DAN KEBANGSAAN 2013~


Assalamualaikum :)

Hye fellows~

Tokoh nilam?Since aku ialah tokoh nilam negeri Melaka untuk tahun 2012/2013,mehhh aku habaq sikitt what the fuuu is Tokoh Nilam. *wohhoo,kerekkk gilerr minah neyhhh*

Actually,I am so sorry if I sound like a snobbish.To be honest,I just want to share with you guys my experiences in this competition.

Back to the story,basically,orang yang masuk pertandingan Tokoh Nilam hanyalah umat yang rajin dan suka membaca.I mean,kalau sapa yang mata pejam celik je time membaca memang tak masuk pertandingan neyhh.Tokoh Nilam juga memerlukan manusia yang boleh bercakap in front of the other people dan tak tahu malu tak malu bila kena berucap.So,kalau ada sesiapa yang ada 2 kriteria neyh-loves to read and can speak well-jom join pertandingan neyh reramai~

Actually,banyak benefits masuk Anugerah Tokoh Nilam. Misalnya,program pemantapan diri aku dijaga gila-gila oleh BTPN Melaka.For your information,BTPN is Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri.So,BTPN  yang dok membelikan aku beg,bagi duit saku,buat majlis itu ini,bawa aku pergi sana sini seperti Kolej Komuniti Melaka,UITM,UTM and so much more.Memang penat,tapi aku have funn !

Maybe ada orang fikir aku pergi sana sini untuk melawat atau jalan jalan je,actually dekat mana-mana program yang aku pergi-yang dianjurkan oleh BTPN-ada tujuan tersendiri.Mula-mula,to be honest,aku rasa macam


  "lorat gilerr siak BTPN bende mealaah neyh,siap nak buat program merepek-repek,fikir aku nak mengadap pertandingan neyh je ker?" *dalam nada mak joyah*

Dalam program pemantapan diri,macam-macam aku kena buat.Ada sesi kaunseling,kenali diri, pembentukan sahsiah,tatatertib temuduga,cara bercakap,itu ini.Pendek kata,aku belajar soft skills (kemahiran insaniah) sepanjang aku masuk program neyh atau bahasa mudahnya kemahiran bila bergaul dengan orang.Bila aku fikir balik,orang lain belajar sendiri kott tatacara temuduga segala bagai.Tapi aku dapat freee.


So,aku fikir program neyh bagus buat manusia yang nak perform in future dan cari jalan untuk gilap soft skills.Dalam next entry aku akan terang pasal faedah soft skills yang pada mulanya aku fikir tak penting langsung.

Paling tak boleh blah,ingat lagi masa program BTPN dekat UTEM,datang-datang je memang best sebab pemandangan UTEM syok dan haven giler.Best ahh scenery dia.Then,ada sesi dengan pensyarah dia blablabla.Aku pun naik mengantuk dekat dalam meeting room uh.Tetiba dia bawak aku pergi tempat terbuka dan dia kata nak adakan pengucapan awam spontan dekat situ..I am like,



WHAT THE HECKKKK?????


Jujur,tengok orang bagi pengucapan awam senang dan macam kacang,once dah ada dekat atas pentas,boleh pitam whoooa.Dah ahh spontan.Depan orang ramai.Ada mikrofon agii.Giler dohh. But,alhamdulillah,aku berjaya buat pengucapan uhhh.Tipulah kalau kata tak gagap,tapi aku puas hati .


Moralnya,bende-benda neyh semua buat aku lebih prepare nak jadi orang yang matang di hari muka serta mengasah bakat aku dalam bidang pidato dan also,make me wanna read more and more so that kalau ada umat yang tanya aku apa-apa soalan kehh,dapatlah aku menjawabnya secara tepat dan berilmiah.Malu whooa kalau orang tanya tapi kita jawab gagap-gagap ataupun sekadar merapu tanpa isi.

So,that's it serba sedikit persiapan aku nak pergi Anugerah Tokoh Nilam Kebangsaan.Mana nak ready lagi,mana nak cari bahan lagi,mana asik kena condem je dengan orang sekeliling dan mana nak catch up lagi dengan syllabus bagai,jujur cakap pertandingan neyh penat dan memerlukan komitmen.


Pada readers yang memang jadi atau dalam proses nak jadi calon pertandingan neyh,jangan segan silu dan berasa malu untuk email gua atau chat dengan gua kalau nak tahu mengenai apa-apa je about this competition.A little supergirl here willing to help you,man! *poyo*

Pertandingan neyh untuk budak Form 5 dan standard 6 je.Macam aku,aku masuk Tokoh Nilam peringkat negeri semasa aku form 4 dan pemenang akan dibawa ke peringkat kebangsaan.Masa tu tak silap aku majority school dekat Melaka join pertandingan neyh dan setiap sekolah hantar 2 wakil.Ada juga sekolah yang batak semangat hantar banyak wakil.

Then,lepas kau dah kompem jadi wakil melaka barulah BTPN akan support kau,dalam kes aku sebagai wakil melaka disupport,no comment kalau BTPN negeri lain tak support.Masa neyhlah kau akan merasa pergi macam-macam tempat untuk program permantapan diri.

Bestnya,sekolah aku pun turut sama menyokong dari pelbagai aspek,aspek kebajikan contohnya.Banyak kott sekolah aku labur untuk aku masuk competition neyh.Beli itu ini,beli blazer,tempah baju,bagi wang saku bagai.Thanks to my school and Allah for giving me this golden opportunity.


Yang tak boleh blah,ramai gila kengkawan aku yang menganjing.Hoho,menganjing is like perli atau sindir secara manja dan no hard feelings.Budak Melaka biasa guna perkataan neyh dan sorrylah kalau perkataan neyh kedengaran kasar.Aku cakap perkataan menganjing dekat budak negeri lain dan hasilnya aku menerima pandang pelik seolah-olah aku telah mengeluarkan kata-kata kesat dan cacian terhadapnya.True story.



Haa,kengkawan aku menganjing lerr derr.contohnya diorang cakap :  

"blazer kau uhh sekolah belikan guna duit PIBG,kalau kau tak menang,kau bayar balik duit PIBG tuh".

Tapi,maybe bagi orang lain ayat kengkawan aku uhh macam unsupportive dan blablabla tapi bagi aku,itu macam pembakar semangat derr.

Wokey,so this entry is basically apa itu tokoh nilam.Next entry pasal apa yang aku buat dan penilaian2 yang aku kena hadapi sepanjang aku dekat sana.Okey,see ya'.Till then,my fingers off of this keyboard.


Assalamualaikum and take care :)

No comments:

Post a Comment

Do comment :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...